Informacje Frydek

Nasze przedszkole jest otwarte w godzinach

7.00 – 16.00

 

Godziny posiłków:

śniadanie - 9.00

obiad - 12.00

podwieczorek - 14.00

29.06.2020 Słoneczka

Temat: Na wyspach Bergamutach.

 

 

Jaka to figura? – zabawa rozwijająca spostrzegawczość. Dzieci nazywają przedstawione na ilustracji figury geometryczne i rysują je po konturach. Następnie przeliczają figury i rysują odpowiednią liczbę kresek. KP4 s. 58

4-latki KP 4 s.52 obrysuj w kółku swoją dłoń. Każdy palce jest w innym humorze - narysuj na nim odpowiednie minki.

Co pływa, co tonie? – eksperymenty z wodą. Przygotowujemy szerokie naczynie wypełnione wodą, klucze, papierową łódkę, kulkę z plasteliny, kawałek drewienka. Wspólnie  z dziećmi układamy w wodzie papierową łódkę, kulkę z plasteliny, kawałek drewienka. Dzieci starają się określić, które przedmioty będą pływać, a które zatoną. Rodzic pyta, dlaczego duże statki nie toną. Następnie prezentuje eksperyment, w którym wyjaśnia, że duże znaczenie ma budowa przedmiotu. Kulkę z plasteliny, która wcześniej zatonęła w akwarium, ugniata w kształt łódeczki i układa na wodzie. Będzie ona pływać, a dzieci uświadomią sobie, że nie zawsze to, co jest ciężkie, będzie tonąć.

4-latki KP4 s.51 słuchaj wierszyka i rysuj ,,zagłówka".

Na morzu- zabawa z dużą chusta. Wyjaśniamy dzieciom, że wyruszamy w daleki rejs. Kładziemy na chuście łódkę wykonaną z paieru. Gdy łódka wypadnie, mówimy, że znalazła się ona na nieznanych  wodach i załoga powinna wysiąść na najbliższym brzegu, aby naprawić statek i uzupełnić zapasy.

Jesteśmy na bezludnej wyspie – zabawa naśladowcza.Prosimy dziecci, aby pomogły  rozładować ze statku ładunek niezbędny do rozbicia obozu na wyspie. Następnie naśladujemy podawanie różnych skrzyń, np. ciężkich, gorących, lepkich.

List w butelce – słuchanie wiersza J. Brzechwy „Na wyspach Bergamutach”. https://www.youtube.com/watch?v=H9Qr9b3hycQ

Co tu nie pasuje? – rozmowa na temat wiersza. Po wysłuchaniu wiersza dzieci wymieniają, które jego fragmenty są zabawne i dlaczego. Zastanawiają się, co niezwykłego można by jeszcze zobaczyć na Wyspach Bergamutach, co nie zostało opisane w wierszu.

Dziwna wyspa – zabawa czytelnicza. Dzieci odczytują prosty tekst słowno-obrazkowy dotyczący zachowań mieszkańców oraz wyglądu krajobrazu wyspy, np. Kot ma kapelusz. Na drzewie rosną lizaki. Krowa daje kakao. (kursywą zaznaczono wyrazy, które należy zamienić na obrazki). Przedszkolaki odczytują zdania samodzielnie i doszukują się w nich humorystycznych elementów.

Do czego to służy? – zabawa twórcza, inne zastosowanie przedmiotów codziennego użytku. Prosimy, żeby dzieci zastanowiły się, do czego można wykorzystać przedmioty codziennego użytku, np. szufelkę do śmieci, duży garnek, poduszkę jaśka, rękawicę kuchenną, szczoteczkę do zębów. Dzieci mogą opowiedzieć i pokazać, w jaki sposób wykorzystają te przedmioty.

Na opak – twórcza zabawa ruchowa. Przypominamy dzieciom, że na Wyspach Bergamutach wszystko jest na opak. Kiedy ktoś mówi, że idzie do przodu, to się cofa, a kiedy mówi „wstań”, prosi żeby usiąść. Dlatego teraz, gdy rodzic powie, aby coś zrobiły, mają zrobić wszystko odwrotnie, np. prowadzący mówi: Dotknij swojego nosa, a dzieci dotykają każdej części ciała, tylko nie nosa.

Wyspiarska matematyka – zabawa matematyczna. Informujemy, że mieszkańcy wyspy nie zapisują liczb, tak jak dzieci w przedszkolu. Używają do liczenia wyłącznie kamyczków. Następnie prezentujemy zapis liczbowy cyfr, a dzieci na karteczkach układają odpowiednią liczbę kamyczków. Następnie opowiadamy zabawne historyjki, np. – Było 6 kamyczków, słoń nimi żonglował i zgubił 2. Ile zostało? – 4 kamyczki leżały na stole, ale kucharz potrzebował jeszcze 5 do dekoracji babeczek. Ile kamyczków potrzebuje w sumie kucharz?, a dzieci wykonują działania na konkretach, podając wynik po rozwiązaniu zadania i wskazując odpowiednią liczbę spośród wszystkich rozłożonych w widocznym miejscu kartoników.

ƒKrajobraz Wysp Bergamuta – zabawa plastyczna. Dzieci zastanawiają się, jak może wyglądać krajobraz na wyspie, co robią zwierzęta, jak zachowują się ludzie, jakie rośliny rosną. Im bardziej abstrakcyjne pomysły, tym lepiej. Następnie rysują pastelami na dużym arkuszu papieru swoje wyobrażenia. Na zakończenie prezentują dzieła i opowiadają o nich.

Wesołej zabawy.