Informacje Frydek

Nasze przedszkole jest otwarte w godzinach

7.00 – 16.00

 

Godziny posiłków:

śniadanie - 9.00

obiad - 12.00

podwieczorek - 14.00

26.06.2020 Słoneczka

Temat: Ustalamy plan wyprawy po Polsce.

 

 

Piękna nasza Polska cała – zabawy z mapą. Dzieci oglądają rozłożoną mapę Polski. Wskazują, gdzie na mapie znajdują się góry,
a gdzie morze. Podają nazwy najwyższych polskich gór oraz nazwę polskiego morza. Pokazują także najdłuższą polską rzekę i podają jej nazwę. Nazywają miasto, w którym mieszkają, i próbują wskazać je na mapie. Nazywają województwo oraz powiat, w którym znajduje się ich miasto.

Co to za miasto? – zabawa czytelnicza.Przygotowujemy kartoniki, na którym są wypisane nazwy polskich miast. Dzieci próbują odczytać nazwy i szukają ich na mapie. Następnie na arkuszu szarego papieru rysujemy dużą mapą Polski. Dzieci naklejają w odpowiednich miejscach nazwy następujących miast: miasta, z którego pochodzą, Warszawy, Gdańska, Krakowa, Zakopanego oraz dwóch innych miast, które same wybiorą.

Moja podróż po Polsce – tworzenie gry planszowej.Ponownie rozkładamy na dywanie arkusz szarego papieru z mapą Polski. Dzieci otrzymują kartoniki ze śladami stóp. Kolejno wyklejają z nich ścieżkę łączącą wszystkie poznane miasta (począwszy od ich rodzinnej miejscowości). W ten sposób tworzą grę planszową, którą wykorzystają do gry. Każdamosoba  otrzymuje pionek w innym kolorze. Zawodnicy kolejno rzucają kostką i przesuwają swoje pionki po mapie. Osoba, która jako pierwsza dotrze do najbliższego miasta lub przekroczy kartonik z jego nazwą, rozwiązuje zagadkę dotyczącą miejsca, w którym ukryto skarb pochodzący z tego miasta. dzieci szukają skarbu, czyli koperty, w której znajdują się kolejne zadania do wykonania. Gra toczy się dalej, kiedy dzieci wykonają wszystkie zadania: WARSZAWA – zaprojektowanie przez każdą z drużyn nowej tarczy dla warszawskiej Syrenki w ten sposób, aby od razu kojarzyła się z Polską; KRAKÓW – wspólne opowiedzenie legendy o smoku wawelskim. Każdyma na to 10 sekund (przedstawiciel każdej drużyny opowiada fragment legendy, po czym dziecko z następnej drużyny kontynuuje opowiadanie). Jeśli nie wystarczy czasu na opowiedzenie całej legendy, zabawę kontynuujemy, rozpoczynając od pierwszej drużyny; ZAKOPANE – tańczenie w drużynach najbardziej znanego góralskiego tańca – „Zbójnickiego”. GDAŃSK – łączenie zabytków Gdańska z wylosowanymi obrazkami. Każda drużyna losuje jedną z ilustracji (trójząb, okno, żurawia, latarenkę),  rozkładamy na dywanie zdjęcia najsłynniejszych atrakcji turystycznych Gdańska (fontanna Neptuna, kamienica Nowy Dom Ławy, gdańska latarnia morska, dźwig Żuraw). Jeśli zadanie sprawia dzieciom problem,  wyjaśnimya, co to za zabytki i dlaczego łączą się one z ilustracjami; DWA POZOSTAŁE MIASTA – układanie w całość pociętych fotografii najważniejszych zabytków, opowiadanie przez nauczyciela ciekawostek dotyczących danego miasta i ocenianie przez dzieci, czy są one prawdziwe czy fałszywe;  RODZINNA MIEJSCOWOŚĆ – wymienienie przez każdego zawodnika jednego miejsca, które jest warte zobaczenia w ich rodzinnej miejscowości.

Czytamy plany – zabawa rozwijająca orientację w przestrzeni i na kartce. Prezentujemy dzieciom narysowany na kartce rzut pokoju. Tłumaczymy, gdzie są zaznaczone główne punkty, np. drzwi, okno, stoliki. Następnie wskazujemy jedno wybrane miejsce
na planie, a dziecko ma za zadanie ustawić się w tym miejscu. Zabawę można powtórzyć kilka razy, za każdym razem wręczając dzieciom inną kartę.

W prawo czy w lewo? – zabawa rozwijająca orientację w przestrzeni i na kartce. Dzieci wskazują lewą rękę, a następnie prawą, po czym otaczają pętlami rowery skierowane w prawo i liczą je, porównują z liczbą rowerów skierowanych w lewo. Kolorują różnymi kolorami ślady osób, które szły od prawej do lewej lub odwrotnie.KP 4 s.57

4-latki dokońccz kolorowanie latawców, tak żeby wszystkie były takie same. Na każdej wstążce narysuj po  trzy kokardy. KP 4 s.41

Wesołej zabawy.