Informacje Frydek

Nasze przedszkole jest otwarte w godzinach

7.00 – 16.00

 

Godziny posiłków:

śniadanie - 9.00

obiad - 12.00

podwieczorek - 14.00

24.06.2020 Krasnoludki

Temat: Podniebne loty.

 

 

Samoloty-posłuchaj wiersza:

Samoloty Srebrny olbrzym stoi gotów na lotnisku do odlotu. Wiem ktoś biegnie. – Czy ja jeszcze w samolocie tym się zmieszczę? – W PASAŻERSKIM SAMOLOCIE sto miejsc! – Świetnie! Po kłopocie!
Tu Lotnicze Pogotowie! Tak, tak, słucham… chory człowiek… Trzeba zaraz do szpitala… Już na niebie się zapala mała gwiazdka. W nocy czarnej mknie SAMOLOT SANITARNY.
– A to co takiego, powiedz? – Ta maszyna to ŚMIGŁOWIEC. Duże śmigło ma u góry, wkręca się nim prosto w chmury. Jest podobny do owada i jak owad wszędzie siada.
Nim usłyszysz huk silnika, już na skraju nieba znika. I nie zdążysz podnieść głowy, a SAMOLOT ODRZUTOWY całkiem przepadł, wleciał w błękit. Taki jest okropnie prędki.

Opowiedz o czy jest wiersz i jakie poznałeś rodzaje samolotów. Poszukaj ich razzem z mamą na obrazkach i powiedz jakie jest ich przeznaczenie.

Podniebne akrobacje- zachęcamy dzieci do przeprowadzenia doświadczenia. Dziecko odrzuca kartkę papieru,obserwuje  i stara się opisać sposób spadania. Porównujemy spadanie kartki do falowania listka. Następnie rozdajemy dzieciom kartki w kształcie prostokąta i wspólnie wykonujemy papierowe samoloty. Osoba prowadząca prosi o złożenie kartki na pół, czyli tak, by dwa dłuższe boki się spotkały. Następnie kartkę należy rozłożyć  jak książkę. Przedszkolaki następnie łapią za jeden z górnych rogów i zaginają go, aby dotknął środkowego zgięcia. To samo robią z drugim rogiem. Składają boki samolotu do środka, jak poprzednio. Przyprasowują palcem zagięcie i jeszcze raz zaginają w ten sam sposób. Samolot składają na pół wzdłuż linii zagiętej na samym początku. Odwracają go, a skrzydła ustawiają lekko do góry. Po wykonaniu samolotów , puszczają je do lotu. Jeszcze raz rzucamy kartkę i papierowy samolot i zwracamy uwagę, że ta sama kartka po złożeniu inaczej się porusza. Wyjaśniamy: Samolot, ze względu na swoją budowę, leci lotem ślizgowym, a jego kształt i ostro zakończony dziób umożliwiają mu szybkie przemieszczanie się, jak w wypadku prawdziwego samolotu.

„Warkoty i brzęczenie” – zabawa ortofoniczno-rytmiczna typu echo; doskonalenie wymowy w czasie rytmicznego naśladowania odgłosów pojazdów.

4-latki

Do czego pasują te obrazki? – zabawa ćwicząca klasyfikację jakościową.Przygotujcie: zdjęcia krajobrazów: nadmorskiego, górskiego, wiejskiego, obrazki przedstawiające obiekty, osoby i zwierzęta kojarzące się z morzem, górami i wsią. Pokazujemy ilustracje przedstawiające trzy krajobrazy: nadmorski, górski, wiejski. Zadaniem dzieci jest wybrać spośród rozłożonych wokół obrazków te, które pasują do danego krajobrazu i umieścić obok, np. morze – wiaderko, łopatka, koło do pływania, muszelka, bursztyn, statek; góry – kozica, góral, owca, plecak, buty górskie, mapa; wieś – kura, krowa, koń, zboże, traktor.

ƒGdzie pojadę na wakacje? – zabawa  dydaktyczna. Recytujemy rymowankę:
Gdzie pojadę na wakacje? Na wakacje już jedziemy, Miło tam spędzimy czas, Dobrze bawić się będziemy, Odwiedzimy morze, las. Jaś z rodziną jedzie w góry, Będzie wspinał się z plecakiem. Pewnie głową dotknie chmury, Gdy szedł będzie trudnym szlakiem. Zosia będzie zaś nad morzem, Zamki z piasku pobuduje. Bawić się tam będzie dobrze, W słonej wodzie zanurkuje. Na Mazury, gdzie jeziora, Staś pojedzie z rodzicami. Pływać będą do wieczora, Czasem jeździć rowerami. Dużo przygód wszystkich czeka, Pakujemy więc plecaki. – A więc w podróż, czas ucieka! Bardzo cieszą się dzieciaki.

Zadajemy pytania: Dokąd dzieci miały jechać na wakacje? Co będzie robił Jaś w górach?  Jak Zosia spędzi czas nad morzem? Co planuje robić Staś? Dlaczego dzieci lubią wakacje?.Prezentujemy dzieciom mapę Polski i pokazujemy miejsca: morzem, górami, jeziorami oraz miejscowością, w której mieszkają dzieci.

ƒWakacyjne podróże – rozwijanie umiejętności grafomotorycznych. Dzieci rysują po śladzie i kolorują obrazek wakacyjnego pociągu. Wymieniają pasażerów. Kończą rysować tory, po których jedzie pociąg, i recytują fragmenty wiersza Juliana Tuwima „Lokomotywa”.  Wyprawka. karta A3 nr 16

Wesołej zabawy.