Informacje Frydek

Nasze przedszkole jest otwarte w godzinach

7.00 – 16.00

 

Godziny posiłków:

śniadanie - 9.00

obiad - 12.00

podwieczorek - 14.00

22.06.2020 Słoneczka

Temat: Z pamiętnika podróżnika.

 

 

Jak można podróżować? -zadajemy dzieciom pytanie: Jak można podróżować? Prowadzący powinien zwrócić uwagę, że można wymieniać nie tylko pojazdy, którymi się przemieszczamy (np. pociągiem, rowerem, pieszo),lecz także w jaki sposób, z uśmiechem na twarzy, w pośpiechu.

Ile kół mają te pojazdy? – zabawa matematyczna. Przygotowujemy ilustracje z sylabami na odwrocie (rower + WY, samochód osobowy + PRA, pociąg + WA) Dzieci mają za zadanie ułożyć kolejno ilustracje z pojazdami, rozpoczynając od tych, które mają najmniej kół, a kończąc na tych, które mają ich najwięcej. Następnie odwracają ilustracje i odczytują sylaby umieszczone na odwrocie kartki.

„Z wiatrem” – słuchanie opowiadania M. Strzałkowskiej i rozmowa na temat treści. Czytamy dzieciom opowiadanie, dzieci słuchają z uwagą.
Z wiatrem
Było upalne lato. Rozgrzane, pachnące słońcem powietrze drgało od skwaru. Na ukwieconej łące Baj i Bajeczka puszczali latawce. Latawiec Bajeczki miał kształt wielkiej stokrotki, a Baja – smoka z otwartą paszczą. – Dzieci chowajcie się do cienia! – zawołała siedząca pod drzewem mama. Wtem silny poryw wiatru wyrwał z rąk rodzeństwa sznurki i oba latawce poszybowały w górę... Leciały jeden obok drugiego, kołysząc się i wirując, niesione podmuchami wiatru... – Ciekawe, co na to powiedzą ptaki – zadumała się Bajeczka. – Powiedzieć, to nic nie powiedzą, ale pewnie się zdziwią – odparł Baj. – Nie stójcie na trawce! – Gonimy latawce! – rozległ się za nimi znajomy głos. – O! Owieczka! – ucieszyła się Bajeczka na widok owieczki w słomkowym kapeluszu. – O! Balon! – ucieszył się Baj na widok owieczki w balonie. Rodzeństwo ochoczo wskoczyło do kosza balonu i za moment cała trójka szybowała wysoko w pogoni za latawcami. – Latamy jak ptaki! Z każdej strony otacza nas powietrze! – krzyknął Baj. (...) – Wszystko jest takie malutkie! A ludzie wyglądają jak robaczki! O, tam jakaś pani wiesza pranie! – zauważył Baj. (...)– Ojej! Ale kiwa! – przestraszyła się Bajeczka, gdy uderzony podmuchem wiatru balon przechylił się na lewą stronę. Ale Bajowi bardzo się to podobało. (...) I właśnie w tej chwili wiatr zatańczył oberka, zakręcił, zawirował i przygnał oba latawce wprost do rąk Baja i Bajeczki. – Trzymaj się mocno, Bajeczko! – upomniał siostrę Baj. – Przecież trzymam! Już mi nie ucieknie! – uspokoiła brata Bajeczka. Latawce były uratowane! (...) I po chwili balon wylądował miękko na łące, tuż obok taty i mamy. – Jak się macie?! – krzyknęła do nich owieczka. – Dzień dobry! Co za spotkanie! Ucieszyli się mama i tata. (...) – A może udalibyśmy się wszyscy na wspólną wyprawę w nieznane? – zaproponowała owieczka. (...) – Mam pomysł na wspólną wyprawę! (...) – Jaki pomysł? – zainteresowali się wszyscy. – Nie powiem – odpowiedziała owieczka. – Może wyprawa w kosmos? – powiedział z nadzieją Baj. – Nie! Do dżungli! Takiej pełnej małp, krokodyli i węży! – zawołała Bajeczka. – Ja bym wolał na biegun północny – oznajmił tata. – Na biegun północny? – wzdrygnął się na samą myśl o lodowatym biegunie Baj. – To ja wolę zostać w domu. – Moglibyśmy cofnąć się w czasie. Długie suknie, kapelusze, wachlarze ... – rozmarzyła się mama. – Zgadujcie, zgadujcie! I tak nie zgadniecie! Wymyśliłam coś specjalnego! Ale nie powiem! To będzie niespodzianka! – cieszyła się owieczka. I tak gwarząc sobie wesoło, wędrowali przez pachnącą trawą łąkę. A dookoła kwitło upalne, skąpane w słońcu lato.

Inicjujemy rozmowę na temat opowiadania, zadając dzieciom pytania: Gdzie bawili się Baj i Bajeczka? Dokąd lecieli balonem? Czy dotarli do celu wyprawy? Na jaki pomysł wpadła owieczka? Dokąd na wyprawę chcieli wyruszyć poszczególni członkowie rodziny? A wy gdzie chcielibyście wyjechać na letnią wyprawę?. Dzieci odpowiadają zgodnie z treścią i własnymi doświadczeniami.

ƒSzalona wyprawa – zabawa językowa. Przygotowujemy karty na dwóch stosikach (kartoniki z krajobrazami (np. morze, góry, tropikalna wyspa, lodowiec, miasto, wieś), kartoniki z przedmiotami codziennego użytku (np. łyżka cedzakowa, durszlak, smycz, wałek, grabie, czerwone korale, szklanka). Na pierwszym są ilustracje/fotografie z krajobrazami, na drugim różne przedmioty. Dziecko losuje po jednej karcie z każdego stosiku. Następnie układa historyjkę na podstawie obrazków, np. ilustracja morza oraz obrazek łyżki cedzakowej i historyjka: Chciałbym pojechać nad morze, żeby wlewać wodę morską do wiaderka za pomocą łyżki cedzakowej.

Zabawna letnia historia – zabawa edukacyjna z kartą pracy, układanie historyjki obrazkowej. Dzieci układają własną historyjkę obrazkową na podstawie ilustracji oraz porównują ją z historyjkami ułożonymi przez koleżanki i kolegów.  KP4 s. 54.

4-latki pokoloruj lokomotywę, przyklej brakujące wagony, zgodnie z tym, co usłyszysz  w wierszu ,,Lokomotywa" J.Tuwima. Narysuj na peronie rodzinę KP4 s. 38-39. Możemy skorzystać z nagrania https://www.youtube.com/watch?v=sp-hXpPD4BU

Dlaczego balon lata- ekseryment z balonami. Dzieci otrzymują balony, nadmuchują je i zawiązują. Sprawdzają, czy balony unoszą się w powietrzu czy opadają. Mozna pozwolić na chwilę zabawy i samodzielnych eksperymentów. Wspólnie zastanawiamy się, dlaczego ich balony, chociaż małe, nie unoszą się, a wielkie balony potrafią wznieść się w powietrze i unieść nawet kosz z pasażerami. Następnie wyjaśniamy, że wszystko dzieje się za sprawą ciepłego powietrza, które ulatuje w górę. Aby to udowodnić,  przygotowujemy dwie miski z wodą (w jednej gorąca, w drugiej zimna) oraz szklaną butelkę i balonik. Ochotnik nakłada balonik na szyjkę butelki. Wkładamy ją do miski z bardzo gorącą wodą. Powietrze, które ogrzało się w butelce, unosi się i wypełnia balonik. Kiedy butelka zostanie włożona do miski z lodowatą wodą, wtedy powietrze się ochładza i balonik się kurczy. Podobnie jest w przypadku dużych balonów. Gdy wypełniają się ciepłym powietrzem, pęcznieją i unoszą się, gdy powietrze w nich stygnie, opadają.