18.06.2020 Słoneczka
Temat: Zdrowe orzysmaki z wiekjskiej zagrody.
Masażyk źdźbłem zboża – zabawa integracyjna. Delikatnie głaszczemy dziecko źdźbłem. Masowane dziecko mówi, czy jest to dla niego przyjemne czy nieprzyjemne uczucie. Można spróbować wykonać taki masażyk w kilku różnych miejscach na ciele. Po chwili następuje zmiana i dziecko zostaje osobą masowaną.
Detektyw z zagrody – zabawa rozwijająca spostrzegawczość. Przygotujcie : mąkę, owoce i warzywa, olej, płatki, fotografie przedstawiające wełniany szalik i czapkę, jajka, mleko, poduszkę, bułki, miód, smyczek do skrzypiec, wędlinę, sery, świece. Zadaniem dzieci jest stwierdzenie, że wszystkie te przedmiotyu pochodzą ze wsi. Część uzyskujemy dzięki zwierzętom (wełna, jajka, mleko, sery, pierze w poduszce, miód i wosk, włosie w smyczku, wędliny), a część dzięki roślinom. Następnie zastanawiają, z czego wytwarza się dane produkty lub którym zwierzętom je zawdzięczamy.
Co nam daje wieś? – zagadki smakowe. Przygotowujemy koszyczek z różnymi produktami pochodzącymi ze wsi (miód, mleko, płatki owsiane, jajka, biały ser, bułeczki). Dziecku zawiązujemy oczy, po czym wyjmujemy jeden produkt, a zadaniem dziecka jest odgadnięcie nazwy produktu na podstawie jego smaku. Następnie możemy pokroić pozostałą część produktu, ułożyć kawałeczki na talerzyku i zachęcić do degustacji pozostałe dzieci (pamiętając o konieczności umycia rąk przed zajęciami).
Od ziarenka do bochenka – zabawa edukacyjna z kartą pracy, historyjka obrazkowa. Dzieci samodzielnie opisują proces wytwarzania mąki ze zboża, następnie oglądają przedstawione obrazki i opisują ich treść. Numerują kolejne etapy procesu powstawania chleba oraz rysują po śladzie bochenek chleba i dorysowują elementy obrazka według instrukcji. KP4 s. 52
4-latki KP 4 s.37, narysuj w każdym worki tyle ziaren ile palców pokazuje gospodarz. Pomocne mogą byc filmy:
https://www.youtube.com/watch?v=99wOP1R-9r8
https://www.youtube.com/watch?v=jl1lRfgwzWU
https://www.youtube.com/watch?v=ywS5YL9m6pI
Kto nam oddaje…? – zabawa naśladowcza. Wymieniamy nazwy produktów, które pochodzą od zwierząt, a dzieci naśladują zwierzę, które dostarcza człowiekowi ten produkt, np. kiedy powiemy: Miód, dzieci naśladują fruwające pszczoły.
Zagroda pełna zwierząt – zabawa matematyczna. Dzieci nazywają zwierzęta w zagrodach i przeliczają je w każdej z zagród. Prosimy, aby wskazały ramkę, w której znajdują się wyłącznie ptaki (wprowadza pojęcie „drób”), oraz ramkę, w której znajdują się wyłącznie zwierzęta dające mleko. Następnie rysują po śladzie drogę pszczół do uli. Środki dydaktyczne: KP4 s. 5
Jak powstaje chleb?- zajecia kulinarne. Możemy zapropniwac wspólne pieczenie chleba lub bułeczke, prezentujemy dzieciom składniki i sposób wykonania zadania. Dzieci mogą samodzielnie zagnieść ciasto.
Ciężka praca się opłaca- dzieci naśladują kolejne etapy pracy przygotowaniem chleba (np. sieją zboże, koszą je, noszą ciężkie worki do młyna, mielą zboże na mąkę, zagniatają ciasto i formują bochenki).
Zabawy ruchowe z jajkiem- proponujemy ugotować jajka i pochowac je, dzieci muszą szukać jajek, możemy dawać wskazówki- na prawo, w lewo, obróć się. Możemy po wyznaczonym torze przeszkód zaproponowac, aby dzieci z jajkiem na łyżce próbowały go przejść.
Wesołej zabawy.