Informacje Frydek

Nasze przedszkole jest otwarte w godzinach

7.00 – 16.00

 

Godziny posiłków:

śniadanie - 9.00

obiad - 12.00

podwieczorek - 14.00

12.06.2020 Słoneczka

Temat: Tajemnice świata owadów.

Owadzie rymowanki – zapraszamy dzieci do rymowania czytając wierszyk:

Lata sobie koło nosa. (osa) Lata sobie koło ucha. (mucha) Lata sobie wokół czoła. (pszczoła) Wypowiada śmieszne słówka. (mrówka) Cały dzień się tylko błąka. (biedronka) Nikt go nigdy nie dogoni. (pasikonik) Ciągle stuka: puk, puk, puk. (żuk) Czasem barwny, czasem złoty, to nad łąką fruwa… (motyl)

Mój domek na łące -Dzieci próbują wymienić nazwy owadów, które zamieszkują łąkę. Zastanawiają się, gdzie mogą mieszkać poszczególne z nich (np. żuki, biedronki, pasikoniki szukają schronienia w liściach, stertach patyków, małych norkach; osy, pszczoły, mrówki budują gniazda dla swoich kolonii; motyle ukrywają się na kwiatach). Dzieci nazywają budowane przez owady domki (mrowisko, ul, gniazdo).

Po co owady na łące? – zabawa w skojarzenia i rozmowa.porozmawiajmy z dziećmi nad  rolą owadów w przyrodzie.: ptak – owady są pożywieniem innych zwierząt, np. ptaków i gryzoni; miotła i łopatka – owady oczyszczają łąkę ze szczątków roślin i zwierząt; grudka ziemi – owady zamieniają naturalne odpadki w ziemię; wentylator – tunele drążone przez owady sprzyjają napowietrzeniu ziemi, dzięki czemu rośliny lepiej rosną; sprej na owady – niektóre owady zjadają szkodniki i nie trzeba stosować środków chemicznych, żeby się ich pozbyć; kwiat – owady zapylają rośliny.

Od kwiatu do owocu- film edukacyjny https://www.youtube.com/watch?v=pcMM8SiOIDg

Rośliny łąkowe - https://www.youtube.com/watch?v=uyjNCYExrTQ

Części roślin- https://www.youtube.com/watch?v=RY_XlKegkG4

Mozna też pokazac budowę kiatka na żywym okazie.

Poruszenie na łące – zabawa matematyczna. Poszukajmy liczmanów lub wykorzystajmy te z Wyprawki i opowiadajmy dzieciom historyjki.  Dzieci przeliczają elementy i podają ich liczbę.Opowiadamy historyjki związane z przedstawionymi sylwetami, a dzieci manipulują nimi i podają odpowiedzi na pytania nauczyciela. Przykładowe polecenia: – Na łące było 7 kwiatów, przyszła Ania, zebrała do bukietu 4. Ile kwiatów zostało? – Na łące było 6 biedronek, przyleciały jeszcze 2. Ile jest ich teraz?

Na łące – zabawy matematyczne i grafomotoryczne. Dzieci przeliczają elementy w zbiorach i łączą zbiory o jednakowej liczbie elementów, odnajdują drogę mrówek w labiryncie. Następnie porównują liczebność zbiorów, określają, który zbiór ma więcej, a który mniej elementów, powiększają daną liczbę elementów o jeden i podają otrzymane wartości. Na koniec wykonują ćwiczenia grafomotoryczne i dokonują samooceny. KP4 s. 46–47.

4-latki posłuchaj wierszyka i rysuj KP 4 str. 46-47

Pszczółki – zabawa konstrukcyjna.Potzrebne będą : pomponik, druciki kreatywne, papier pergaminowy, klamerka do bielizny lub szpatułka lekarska, klej wikol, ruchome oczka.

Dzieci otrzymują żółty pomponik (o średnicy ok. 2 cm) oraz drucik kreatywny, który należy złożyć na pół i uformować na obu końcach dwa czułki. Pozostałą częścią należy owinąć pomponik, pozostawiając między spiralkami drucika wolną przestrzeń, aby widać było przez nie pomponik. Całość należy dokleić do patyczka lekarskiego (powstanie wtedy zakładka do książki) lub spinacza do bielizny (będzie to ciekawa ozdoba) za pomocą kleju wikol. W górnej części grzbietu pszczółki należy dokleić skrzydełka z papieru pergaminowego (aby powstały skrzydełka odpowiedniej wielkości, wystarczy złożyć kartkę i na miejscu zgięcia przyłożyć kciuk – na wysokości stawu obrysować palec wokół i wyciąć skrzydełka według narysowanego wzoru). Z przodu można dokleić pszczółce ruchome oczka.

Pierwsza pomoc – rozmowa na temat sposobów udzielania pomocy w przypadku ukąszenia przez owady.  Przypominamy, że zawsze w takiej sytuacji należy poprosić o pomoc osobę dorosłą. W przypadku użądlenia przez pszczołę lub osę można usunąć pęsetką żądło i obłożyć miejsce lodem (najlepiej zawiniętym w serwetkę). Trzeba też obserwować, czy ukąszona osoba czuje się dobrze i nie zaczyna puchnąć. Gdy tak się dzieje, trzeba jak najszybciej skontaktować się z lekarzem. Aby uchronić się przed ugryzieniami, nie powinno się chodzić boso po trawie, trzeba uważać przy zbieraniu owoców leżących w trawie, pić napoje z przezroczystych naczyń, zachowywać się spokojnie, gdy wokół lata osa. Natomiast żeby zapobiec ukąszeniom kleszczy, należy ubierać się do lasu i na łąkę w obcisłe ubrania w jasnych kolorach i zakładać zakryte obuwie, a po powrocie do domu wziąć prysznic. Jeśli jednak zdarzy się ukąszenie, wtedy trzeba poprosić dorosłego o wyjęcie kleszcza i odkażenie miejsca ugryzienia. Nie wolno go usuwać samemu.

Obserwacja owadów – obserwacje owadów z wykorzystaniem lupy. Dzieci idą na spacer na najbliższą łąkę. Obserwują wybrane miejsce na łące za pomocą lupy. Poszukują owadów. Nazywają znane sobie owady i dzielą się na bieżąco swoimi spostrzeżeniami. Mogą prowadzić notatki badacza – narysować obserwowanego przez siebie owada i zaznaczyć liczbę sztuk, które zostały zaobserwowane.

Wesołej zabawy.