Informacje Frydek

Nasze przedszkole jest otwarte w godzinach

7.00 – 16.00

 

Godziny posiłków:

śniadanie - 9.00

obiad - 12.00

podwieczorek - 14.00

10.06.2020 Krasnoludki

Temat: Mieszkańcy łąki.

 

 

• „Nasza łąka” – praca twórcza, korzystanie z dostępnych materiałów (zielone kartki, bibuła, włóczka, kawałki materiału, szpilki,); tworzymy łąkę, na której zamieszkają owady. Dzieci korzystają z dostępnych materiałów w kolorze zielonym, ugniatają, łączą, rozdzierają, tworząc liście, trawę. Całą makiete umieszczamy na ścianie lub w innym dostepnym miejscu, ponieważ będziemy ją uzupełaniać.

„Wiercipiętek poznaje owady” – słuchanie opowiadania M. Galicy; poznawanie owadów mieszkających na łące.

Wiercipiętek poznaje owady Pewnego ciepłego, słonecznego dnia, gdy białe chmury płynęły leniwie po niebie, zielone żaby ziewały w zaroślach, a ptaki drzemały na gniazdach, Wiercipiętek siedział na ławeczce przed domem i wygrzewał się na słońcu. Siedział i rozmyślał, jak to dobrze jest leniuchować podczas wakacji. Nagle coś ukuło go w nos. – Oj – jęknął Wiercipiętek, machając łapką, ale po chwili to coś ukuło go znowu, tylko że w ucho. – Pac – zamachnął się Wiercipiętek – mam cię! Ale komar zdążył już uciec i bzycząc fruwał nad trawą. – Poczekaj, ty wstrętny robaku! – rozzłościł się Wiercipiętek – zaraz cię złapię! – Tylko nie robaku – obraził się komar – proszę mnie nie przezywać, nie jestem robakiem, tylko owadem. Wiercipiętek przyjrzał się komarowi i prychnął: – Ph… robak czy owad, co to za różnica? – Właśnie że jest – bzyczał komar – owady to wielka rodzina, nie pozwolę się obrażać. – Jaka rodzina? – zdziwił się Wiercipiętek. – Chodź za mną – zawołał komar i zaprowadził. Wiercipiętka przed grządkę z kwiatami, na których siedziały kolorowe motyle: żółte, niebieskie, czerwone w brązowe łatki i białe w złote plamki. – Przecież to są motyle – zdziwił się Wiercipiętek. – Właśnie motyle to też owady, należą do mojej rodziny – bzykał komar z dumą. – Motyle? – nie mógł się nadziwić Wiercipiętek – Motyle i komary to rodzina? – Chodź dalej – pobzykiwał komar. – O, biedronka – ucieszył się Wiercipiętek – Biedroneczko, leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba! – Biedronka jest moją kuzynką – wyjaśnił z dumą komar – ona też jest owadem.– Coś podobnego – mruczał Wiercipiętek, idąc lasem za komarem, aż doszli do wysokiej kępy trawy, z której dochodziło cykanie. – Kto to? – spytał Wiercipiętek. – Cii – zabzyczał komar – nie przeszkadzaj mu, to konik polny daje koncert, posłuchaj. – Co ma konik polny do komara? – zastanawiał się Wiercipiętek. – Jak to co? – bzyczał zadowolony komar. – Konik polny też jest owadem, tak jak i ja. – To aż tyle jest różnych owadów? – dziwił się Wiercipiętek. – Oczywiście – odpowiedział komar – Rozejrzyj się dookoła, patrz tam leci osa, dalej leśna mucha, a tu, pod nogami, maszeruje żuk – to wszystko są owady. Wiercipiętek rozglądał się zdziwiony i zobaczył, że komar usiadł na różowym kwiatku koniczyny i rozmawia z pszczołą: – Dzień dobry, kuzynko- przywitał się grzecznie – wytłumacz Wiercipiętkowi, że i ty jesteś owadem. – Też coś – zdenerwowała się pszczoła – oczywiście, że jestem owadem, a teraz zmykajcie, mam dużo pracy, muszę lecieć do ula. Wiercipiętek podniósł głowę i przyglądał się odlatującej pszczole. Pszczoła, biedronka, polny konik, motyle – mruczał do siebie, ale nie zdążył przypomnieć sobie wszystkich owadów, bo wstrętny komar ugryzł go prosto w nos.

Opwoiedz, jakie owady poznał Wiercipiętek i ich nazwy podziel na sylaby.

„Motyle skrzydła” – praca plastyczna, naklejanie kolorowych ozdób od największej do najmniejszej na sylwetę motyla; ćwiczenia w posługiwaniu się klejem.Dzieci otrzymują sylwety motyli oraz koła i kwadraty origami o trzech różnych wielkościach. Naklejają ozdoby na sylwety, najpierw największe, a na nie – mniejsze, w tym samym kształcie. Na zakończenie ozdabiają motyle za pomocą dostępnych materiałów (brokat, cekiny, koraliki).

„Odgłosy łąki” –  narysuj na małych kartonikach owady. Pokoloruj je, to będą nasi mieszkańcy łąki. Przedstaw je, pokazując jak fruwają lub jakie dźwięki wydają. Ten, kto odgadnie, daje ci obrazek tego owada i teraz on pokazuje. Przyklej kartoniki do makiety łąki.

4-latki

Robimy zakupy- przygotuj kartoniki z cyframi 1,2,3,4 oraz obrazki z warzywami lub owocami. Przygotujcie razem listę zakupów używając cyfry i symbolu. Teraz idź do sklepu warzywnego i zrób zakupy wdług listy.

Zdrowe dania- usiądźcie razem przy stole i wypiszcie pomysły na zdrowe dania. Umówcie się na jedno z nich, które razem wykonacie. Przygotujcie razem liste potrzebnych zakupów.

ƒOwoce i warzywa? – zabawa dydaktyczna. Pokaż produkty, które wspólnie kupiliści. Rozłóż je na stole kuchennym i odpowiedz na pytania: Jakie warzywa widzisz? Jakie owoce widzisz? Co rośnie na krzaczkach? Co rośnie w ziemi, a co tuż nad jej powierzchnią? Co ma pestki? Co jest zielone/białe/czerwone? Które produkty mają podobny kształt, ale inny kolor?

Zdrowe przekąski- wykonaj potrawę, którą wybrałeś wraz z całą rodziną. Po wykonaniu usiądzcie razem i zjedzcie. Smacznego.