Informacje Frydek

Nasze przedszkole jest otwarte w godzinach

7.00 – 16.00

 

Godziny posiłków:

śniadanie - 9.00

obiad - 12.00

podwieczorek - 14.00

9.06.2020 Słoneczka

Temat: Letnie smaki.

 

 

Ogrodowe zagadki – rozwiązywanie zagadek językowych.Czytamy zagadki związane z różnymi darami lata. Dzieci odgadują nazwę owocu lub warzywa.
Ma piękny zielony mundurek, poznajcie go, to… (ogórek).
Okrągłe są i soczyste, mają czerwone kolory, można z nich zrobić zupę, pyszne są… (pomidory).
Są słodkie, rosną na krzaczku, lubią je wszystkie dziewczyny. Na przeziębienie zdrowy z nich soczek, więc biegnij zrywać… (maliny).
Małe czerwone kuleczki, o ich słodyczy można śpiewać pieśni. Dziewczyny robią z nich kolczyki, a ja uwielbiam smak… (czereśnie).
Mała, soczysta, a jakże krzepka, na kanapce pyszna ta … (rzodkiewka).

Wie to mama, wie to tata, bardzo zdrowa jest… (sałata).
Zrób z nich koktajl dla ochłody, pyszne są z nich także lody, bardzo zdrowe są … (jagody).

Lato w sadzie i ogrodzie – zabawa grafomotoryczna z „Wyprawką”. Dzieci oglądają obrazek przedstawiający ogród latem. Wymieniają znajdujące się na nim elementy, opisują na podstawie własnych doświadczeń i spostrzeżeń, jak powinien wyglądać ogród, co i kogo można w nim spotkać, jakie warzywa i owoce zbiera się latem w ogrodzie. Następnie wykonują ćwiczenie grafomotoryczne.

Smaki lata – zabawa dydaktyczna. Umieszczamy w koszu dary lata .W koszyku mogą być: sałata, rzodkiewka, pomidor, ogórek, agrest, jagody, truskawki, czereśnie, porzeczki.Zasłaniamy, żeby dzieci nie wiedziały co znajduje się w środku. Dziecko ma za zadanie rozpoznać jeden z darów za pomocą zmysłu dotyku, węchu lub (ewentualnie) smaku. W tym celu  zawiązujemy dziecku oczy. Można zapytać dzieci, czy wszystkie owoce i warzywa są dostępne w tym samym czasie. Dzieci mogą również opisać, do czego można wykorzystać dary lata.

Nazywamy warzywa i owoce – zabawa z klasyfikowaniem owoców i warzyw pod względem różnych cech. Prezentujemy ilustracje różnych warzyw i owoców ( poszukajmy w książeczkach lub czasopisamch). Prosimy, aby dzieci spróbowały podzielić fotografie na grupy ze względu na określone cechy, np. warzywa i owoce rosnące w ziemi, rosnące na krzaku, rosnące na drzewie, takie, które można jeść na surowo, i takie, które jemy tylko ugotowane. Dzieci mogą również samodzielnie wymyślać różne kategorie klasyfikacji.

Do czego są nam potrzebne dary lata? – zabawa edukacyjna z kartą pracy. Dzieci opisują wygląd kanapek i wskazują warzywa, które zostały wykorzystane do ich przygotowania, odgadują też nazwę soku na podstawie owocu, z którego został wykonany, i podają nazwę owocu, z którego mógł być wykonany dany sok (na podstawie koloru soku w szklance). Jeżeli l uważamy, że dzieci są zainteresowane – prezentuje literę „ę”.  KP4 s. 44, 66

4-latki KP4 str. 32- rysuj po śladzietyle malin, jeżyn, poziomek ile potrafisz. Zacznij rysować w dowolnym miejscu.

Pyszne letnie przekąski – zajęcia kulinarne, przygotowanie kanapek na podwieczorek. Przed przystąpieniem do pracy wraz z dziećmi omawiamy zagadnienia bezpieczeństwa i higieny przy przygotowaniu kanapek. Zwracamy uwagę na środki bezpieczeństwa podczas posługiwania się nożem do smarowania pieczywa, przypomina o konieczności umycia rąk i warzyw. Przedszkolaki myją ręce, przygotowujemy warzywa. Dzieci zajmują swoje stanowiska, na każdym jest talerz i nożyk do masła. Na stolikach są koszyczki z pieczywem, kostka masła, pokrojone warzywa (pomidory, rzodkiewki, ogórki), posiekany szczypiorek lub pietruszka, ser i szynka w plasterkach. Dzieci przygotowują na swoim talerzyku kanapkę według własnego pomysłu z wykorzystaniem dostępnych produktów.

ƒKanapkowy zawrót głowy-kładziemy rękę, mówiąc „chleb”. Dzieci  układają kolejno na niej swoje dłonie, wymieniając nazwę jednego z produktów, które można dodać do kanapki. Nie można powtarzać nazw produktów ani dodawać niepasujących składników (np. dżemu do kanapki z pomidorem), bo trzeba będzie rozpocząć zabawę od początku.Zabawa jest atrakcyjniejsza jak więcej domowników bierze w niej udział, więc zaprosmy ich do wspólnej zabawy.

Z ogrodu czy sadu? – zabawa rysunkowa. Dzieci dobierają się w pary. Jedna osoba z pary rysuje na piasku wybrany przez siebie owoc lub warzywo. Druga odgaduje jego nazwę. Po chwili następuje zmiana ról w parze.

Proponujemy kilka filmów związanych z tematem:

węch i smak https://www.youtube.com/watch?v=vFY6x83h6LI

nauka warzyw https://www.youtube.com/watch?v=lu5LQE0bIgk

jak rosną rośliny https://www.youtube.com/watch?v=JGNkJp3hqmA

Wesołej zabawy.