Informacje Frydek

Nasze przedszkole jest otwarte w godzinach

7.00 – 16.00

 

Godziny posiłków:

śniadanie - 9.00

obiad - 12.00

podwieczorek - 14.00

8.06.2020 Słoneczka

Temat: Idzie do nas lato.

 

 

Letnia krzyżówka- możemy przygotować dzieciom krzyżówkę oraz ponumerowane obrazki ( 1-lala, 2 buda, 3- tata, 4-osa). Dzieci podają nazwy osób lub przedmiotów przedstawionych na obrazkach i je głoskują. Następnie dobierają litery lub piszą w kolejnych okienkach krzyżówki. Po ułożeniu krzyżówki odczytują hasło- lato.

Kiedy przyjdzie do nas lato? – zabawa dydaktyczna z kalendarzem. Dzieci  dzielą się refleksjami na temat tego, za co lubią lato. Następnie prezentujemy kartkę z kalendarza (na cały miesiąc czerwiec). Dzieci wspólnie liczą, którym z kolei miesiącem jest czerwiec, zastanawiają się, jaki miesiąc jest przed czerwcem, a jaki po nim. Następnie szukają daty 21 czerwca – pierwszego dnia kalendarzowego lata. Zaznaczają ją żółtym słoneczkiem. Sprawdzają też aktualną datę i liczą, ile dni dzieli je od 21 czerwca.

Czerwiec idzie w parze z latem
Stąpa lato zagubione (1) po lasach, po łąkach. Nie wie, w którą ma pójść stronę, bez przerwy się błąka.  Wtem je spotkał czerwiec krasny (2) i woła do niego: „Razem pójdźmy, w ten dzień jasny,  lato, mój kolego!” Trala la, trala, la – idziesz ty, idę ja! (3) Trala la, trala, la – idziesz ty, idę ja!

Dzieci mogą próbowac przedstawić treść wiersza ruchem.

Przyjście lata- rozmowa na podstawie wiersza J. Brzechwy

I cóż powiecie na to,
Że już się zbliża lato?

Kret skrzywił się ponuro:
- Przyjedzie pewnie furą.

Jeż się najeżył srodze:
- Raczej na hulajnodze.

Wąż syknął: - Ja nie wierzę.
Przyjedzie na rowerze.

Kos gwizdnął: - Wiem coś o tym.
Przyleci samolotem.

- Skąd znowu - rzekła sroka -
Nie spuszczam z niego oka
I w zeszłym roku, w maju,
Widziałam je w tramwaju.

- Nieprawda! Lato zwykle
Przyjeżdża motocyklem!

- A ja wam to dowiodę,
Że właśnie .

- Nieprawda, bo w karecie!
- W karecie? Cóż pan plecie?

- Oświadczyć mogę krótko,
Przypłynie własną łódką.

A lato przyszło pieszo -
Już łąki nim się cieszą

I stoją całe w kwiatach
Na powitanie lata.

Po wysłuchaniu wiersza, dzieci wymieniają nazwy pojazdów, które zapamiętały z wiersza. Możemy przygotować puzzle z pojazdó, które zosatły wymienione w wierszu.

Czym przyjedzie do nas lato? głoskujemy nazwę wybranego pojazdu, a dzieci odgadują, co to za pojazd.

Idzie do nas lato- czytamy wiersz, a dzieci po kolei naśladują  zwierzęta występujące w wierszu.

Zabawy z latem- – zabawa edukacyjna z kartą pracy. Dzieci odpowiadają na pytania: Jakie zwierzęta brały udział w rozmowie na temat nadejścia nowej pory roku? O jakiej porze roku rozmawiały? Jakie inne zwierzęta mogły wziąć udział w tej rozmowie?. Następnie nazywają pojazdy i zapamiętują, w jakiej kolejności były wymienione w wierszu, po czym zasłaniają obrazki i próbują wymienić z pamięci jak najwięcej z nich we właściwej kolejności. Na koniec projektują i kolorują suknię lata. KP4 s. 42–43.

4-latki KP4 str. 30-31 przyklej rośliny i zwierzęta na letniej łące. Dokończ kolorowac ilustrację.

Jak sprowadzić lato? – zabawa twórcza. Dzieci zastanawiają się, czy lato zawsze przychodzi pierwszego dnia kalendarzowego lata, czy jego oznaki można zaobserwować wcześniej lub później i dlaczego się tak dzieje (od czego jest to zależne – pogody, temperatury). Następnie wspólnie wymyślają, w jaki sposób można sprowadzić lato, jeśli się spóźnia (np. przedmuchać chmury, uśmiechać się do słońca, kiedy chowa się za chmurami, żeby mocniej grzało). Każde dziecko może wymyślić swój sposób na przywołanie lata i go zaprezentować.

Pociąg do lata – zabawa plastyczna. Dzieci zastanawiają się, jakie są oznaki zbliżającego się lata, np. słońce mocniej świeci, kwitną kwiaty, pojawiają się owoce na drzewach i krzewach. Wybierają jedną z nich i próbują zilustrować ją na kartce z bloku technicznego za pomocą pasteli. Następnie wręczamy im szablony kółek do odrysowania (o średnicy ok. 6 cm). Każde dziecko odrysowuje na papierze kolorowym dwa kółka, wycina je i nakleja w dolnej części swojego obrazka (tworząc w ten sposób kółka w wagoniku pociągu).

Oznaki lata – obserwacje przyrodnicze. Dzieci szukają oznak nadchodzącego lata. Obserwują zmiany, które zachodzą na drzewach i krzewach (szukają owoców, opisują ich wygląd). Nazywają zjawiska pogodowe występujące w czasie lata (wysokie temperatury, mocno świecące słońce, burze).

Wesołej zabawy.