Informacje Frydek

Nasze przedszkole jest otwarte w godzinach

7.00 – 16.00

 

Godziny posiłków:

śniadanie - 9.00

obiad - 12.00

podwieczorek - 14.00

17.04.2020 Krasnoludki

Temat: W kaloszach czy w tramkach?

 

 

Gdy nadchodzi wiosna” – teatrzyk do utworu D. Gellner;

Gdy nadchodzi wiosna Narrator:  Gdy nadchodzi wiosna, to do spania zabierają się zimowe ubrania. Otwierają cichutko drzwi szafy, układają się, jak które potrafi.
Dziecko I (wchodzi z długim szalikiem): Długi szalik w kącie się zwija jak wełniana, frędzelkowa żmija.
Dziecko II (potrząsa grubym swetrem):

Gruby sweter miękki jak trawa, resztki śniegu wysypuje z rękawa.
Dziecko III (pokazuje czapkę z pomponem): A na półce wysoko, wysoko ruda czapka mruży rude oko.
Dziecko IV (niesie kolorowe rękawiczki): O! Za czapką wskakują na półkę rękawiczki czerwone i żółte!
Dziecko V (przepycha się z zimowymi butami): No a buty? Co będzie z butami? Buty także przed wiosną schowamy! Posuńcie się, bo tu ciasno! Pozwólcie im smacznie zasnąć!
Narrator: A gdy zamkną się w szafie drzwi, to z wieszaków opadną sny. Pełne lekkich, śniegowych płatków …
Wszyscy (razem): Będą śnić się swetrom i czapkom!

Porozmawiajmy o konieczności uutrzymywania porządku w swoich rzeczach.

„Pogoda się zmienia – zmieniamy ubranie” – oglądanie ilustracji przedstawiających zimę i wiosnę, rozmowa na temat dostosowania ubrania do pogody za oknem, grupowanie elementów garderoby ze względu na porę roku, w której się ją nosi.

„Memo” – gra ćwicząca percepcję wzrokową i pamięć,Przygotujcie po dwie takie same kartoniki z elemantamiu pogody, obróc je tyłem, a teraz start.  Układamy pary identycznych obrazków przedstawiających symbole pogody. Kto pierwszy, ten lepszy.

Porządki w szafie- poruszajmy się troche razem. Przygotuj czapki, szliki, rękawiczki. Poproś mamę, aby je zawiesiła w róznych miejscach pokoju, na różnych wyskościach. Teraz postaraj się zdobyć ich jak najwięcej. Czasem trzeba podskoczyć.

4-latek

ƒƒ Każda pogoda jest dobra do zabawy – Przygotujcie : duży arkusz papieru, foldery reklamowe biur podróży, kleje, nożyczki, flamastry.

Zadajemy pytania: Dlaczego wybraliście właśnie taką pogodę? Co jest najciekawszym atutem tej pogody? W jakich porach roku ona występuje? Która pogoda jest najważniejsza? Z której pogody można zrezygnować?.Przedstawiamy w formie plakatu wszystkie mocne cechy wybranej pogody, by stworzyć jej reklamę.

 ƒƒ Prognoza pogody – zabawa bieżna. Dzieci biegają po w rytm dowolnej piosenki. Możemy wykorzystać piosenkę o porach roku

https://www.youtube.com/watch?v=pptRuejoWOY

Gdy  przestaje grać muzyka, zatrzymują się i naśladują czynności wskazane przez rodzica:

Uwaga, pada deszcz! – stukają palcami o podłogę;

Uwaga, upał! – wachlują się rękami na wysokości twarzy;

Uwaga, lód! – ślizgają się po sali, nie odrywając stóp od podłogi;

Uwaga, ulewa! – kładą się na brzuchu na podłodze i naśladują pływanie żabką;

Uwaga, wichura! – kręcą się dookoła własnej osi.

ƒƒ Pogoda bez tajemnic – zabawa dydaktyczna.Mówimy zdania prawdziwe i fałszywe o pogodzie, a dzieci reagują na nie w ustalony sposób (np. prawda – podskakiwanie, fałsz – turlanie się). Przykładowe zdania:

Deszcz pada tylko wiosną.

Śnieg może padać wiosną i jesienią.

Są trzy pory roku.

Burze są bezpieczne.

Wiosną kwitnie dużo kwiatów.

Deszcz nie jest nam potrzebny.

Najwyższe temperatury mamy latem.

Trzeba zakładać ubrania odpowiednie do pogody.

Gdy jest burza, można schować się pod drzewem.

Śnieg jest z wody.

ƒƒ Dźwięki pogody – opowieść muzyczno-ruchowa. Rozdajemy dzieciom przedmioty, które wydają dźwięki np. gazety. Każdemu z nich przypisuje zjawisko atmosferyczne, np.: słońce –  chmury – , deszcz – , burza –, grad , śnieg –  wiatr – gazety. Dzieci wsłuchują się w opowiadanie i reagują na jego treść, używając odpowiednich instrumentów. Przykład opowieści:

Dziś rano było bardzo przyjemnie i ciepło, bo świeciło słońce – wszyscy myśleli, że taki będzie cały dzień. Nagle zaczęło robić się chłodniej, a chmury zakryły słońce . W pewnym momencie powoli zerwał się coraz silniejszy wiatr (dołączają się szeleszczące gazety). Zaczął padać gwałtowny deszcz. Deszcz zamienił się w grad, a wiatr – w wichurę. Rozpętała się burza z błyskawicami i grzmotami. Nagle chmury pociemniały i zaczął padać śnieg. Na szczęście nie trwało to długo, wiatr osłabł, chmury zniknęły, a na niebie znów pojawiło się słońce. Podczas opowieści rodzic pełni rolę dyrygenta.

ƒƒ Pogoda nam niestraszna – zabawa pantomimiczna.Zachęcamy dzieci do wykazania się indywidualną interpretacją poleceń z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Uczestnicy zabawy reagują na hasła: Niesiemy ciężki plecak. Spacerujemy przy silnym wietrze. Chodzimy po lodzie. Wchodzimy pod górę.

Miłej zabawy.