Informacje Frydek

Nasze przedszkole jest otwarte w godzinach

7.00 – 16.00

 

Godziny posiłków:

śniadanie - 9.00

obiad - 12.00

podwieczorek - 14.00

16.04.2020 Słoneczka

Temat: Pogoda może nas zaskakiwać.

 

 

Prognoza pogody- oglądamy prognozę podogy w telewizji lub na youtube https://www.youtube.com/watch?v=GUyLgBSh_Rk

https://www.youtube.com/watch?v=h3CTJesITrM

 Po jej obejrzeniu przedszkolaki wymieniają zjawiska pogodowe, które się w niej pojawiły, a także inne elementy składające się na prognozę.Zadajemy pytania: Gdzie można zobaczyć albo usłyszeć prognozę pogody? Kto ją prezentuje? Kto ją przygotowuje? Dla kogo jest przygotowywana? Czy zawsze się sprawdza?. Następnie w uproszczony sposób tłumaczymy, czym zajmuje się meteorolog, a czym – synoptyk: Meteorolog zajmuje się pracą badawczą, analizą warunków, zjawisk atmosferycznych, a synoptyk opracowaniem prognoz pogodowych.

Jaka będzie jutro pogoda?- Ciekawostki na temat tprzewidywania pogody. Opowiadamy o sposobie odczytywania pogody z wiatru i z chmur: Kłębiaste, delikatnie przesuwające się chmurki, które są podobne do kłębków waty, oznaczają piękną pogodę, a szare, niskie chmury zwiastują mglisty dzień. Zbite obłoki przykrywające cały horyzont wróżą deszcz. Także kierunek wiatru może nam podpowiedzieć zmianę pogody. Zachodni wiatr niesie wilgoć, więc może przywiać deszczowe chmury, zaś południowy – suche i gorące powietrze. Najprostszym sposobem, by określić kierunek wiatru, jest zbudowanie wiatrowskazu. Można go wykonać na kilka sposobów. Najprostszy to konstrukcja z patyka i wstążki. Trochę bardziej skomplikowany wykonuje się z kartonu, skuwki od flamastra i druta do robienia na drutach. Spróbujmy go wspólnie wykonać. Możemy posiłkować się wskazówkami ze strony http://dzieciecafizyka.pl/?s=wiatrowskaz

Oberwanie chmury – historyjka obrazkowa KP3 s. 54, kredki

 Dzieci oglądają obrazki opowiadające zdarzenie z życia Hani, Huberta i ich mamy. Konstruują opowiadanie, wiążąc przyczyny i skutki według chronologii wydarzeń oraz używając określeń typu: „najpierw”, „potem”, „wreszcie”, „na końcu”.  Zastanawiają się nad możliwym zakończeniem. Rysują swoje propozycje, a następnie prezentują na forum. Nadają historyjce tytuł. Dzieci rysują po śladzie zamknięte wzory chmur i kropelek wody. Powstałe szlaczki starannie kolorują według własnego pomysłu.

Fabryka chmur – zabawa badawcza. Zadajemy pytania: Czym są chmury? Skąd się biorą? Czy można samemu je stworzyć? Proponujemy, by w domowych warunkach stworzyć małą chmurę. Do czajnika elektrycznego wlewamy zimną wodę i ją gotujemy. Po zagotowaniu przelewa ją do szklanej miski. Na misce z wodą kładzie ostrożnie talerzyk z kilkoma kawałkami lodu. Para wodna wydobywająca się z ogrzanej wody zetknie się z zimnym powietrzem i utworzy się chmura. Będzie lepiej widoczna, gdy zasłony w sali będą zasłonięte, a prowadzący poświeci na miskę latarką.  Następnie sami tłumaczymy, czym są chmury i jak powstają: Chmury to zbiory bardzo małych kropelek wody lub kryształków lodu – tak lekkich, że unoszą się w powietrzu. Powstają, gdy ogrzane, wilgotne powietrze, wznosząc się, ochładza, a para ulegnie skropleniu. 

https://www.youtube.com/watch?v=EWR2vjmSvkk

Przygotowani na deszcz- KP 3 s.55

4-latki

KP3 s.41 przyklej brakujące kostki domina, a następnie otatnią kostkę uzupełnij samodzielnie.

Zachęcamy do zabaw z literami i sylabami. https://www.youtube.com/watch?v=hPIild_cMlg https://www.youtube.com/watch?v=9b74RbRVlOA

Proponujemy również do zabaw w ogrodzie, np. tor przeszkód.