15.04.2020 Krasnoludki
Temat: Tęczowy zawrót głowy.
„Jak powstaje tęcza?” – wysłuchanie wiersza H. Ożogowskiej; wzbogacanie i porządkowanie wiadomości na temat powstawania tęczy, układanie, nazywanie i przeliczanie jej barw.
Tęcza
Lśni na niebie tęcza, śliczna, kolorowa. Pytają się dzieci: – Kto ją namalował?
Słonko malowało pędzelkiem ze złota. Udała się słonku malarska robota.
„Układanka” – puzzle; doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej poprzez składanie pociętego na 4 części prostego obrazka np. słońca według wzoru.
Kolory tęczy – praca plastyczna; doskonalenie motoryki małej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej. Przygotujcie duża kartkę, farby w czterech kolorach: żółtym, czerwonym, niebieskim i granatowym,dzieci podejmują wspólnie próbę stworzenia pozostałych trzech. Wyciskają farby z tubki, łącząc niebieski z żółtym, niebieski z czerwonym oraz żółty z czerwonym. Przedszkolaki nazywają powstałe kolory: zielony, fioletowy, pomarańczowy i malują tęczę wszystkimi kolorami zgodnie z ich rzeczywistym występowaniem. Malują od lewej do prawej, starając się zachować płynność i śmiałość pociągnięć pędzlem.
Tęczowa wieża- ułóż tęczowe paski w odpowiedniej kolejności. Wysyp klocki na podłoge, spróbuj ułóżyć z nich wieżę dokłądnie w takich samych kolorach.
Sięgamy chmur- zabawa ruchowa. Kucnij i wyciągnij ręce wysoko, powoli podnosimy się, jeszcze, jeszcze, aż staniemy na palcach. Czy dotknąłeś chmur?
4-latek
Moja ulubiona pogoda – praca plastyczna, technika dowolna.Proponujemy wykonanie dowolną techniką pracy plastycznej o ulubionej pogodzie każdego z dzieci. Zadajemy pytania: Dlaczego wybrałeś/wybrałaś taką pogodę? Jaki nastrój wtedy panuje? Co można robić w taką pogodę? Czy chciałbyś/ chciałabyś, aby trwała przez cały rok?.
Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata- przygotuj z mamą kartoniki z różnymi symbolami pogody (słońce, deszcz, wiatr, itd. ) Wylosuj cztery różne i opowiedz, co będzie się działo rano, wieczorem popołudniu i w nocy. Użyj odpowiedniego czasu i pogody.
Wykonaj zadanie w karcie pracy 3 str. 40.
Rozpędzanie chmurek – ćwiczenia relaksacyjne. Prosimy dzieci, aby wyobraziły sobie, że przyglądają się niebu pełnemu chmur. Dzieci kładą się na plecach na podłodze. Nogi ugięte w kolanach, opierają całymi stopami o podłogę, a ręce układają wzdłuż ciała. Na hasło: Rozpędzamy chmurki – wciągają powietrze nosem, płynnym ruchem kolistym unoszą ręce i kładą je za głową. Przy powrocie rąk do pozycji wyjściowej dzieci dalej „rozpędzają chmurki” poprzez mocne wydmuchiwanie powietrza ustami.
Zabawa na każdą pogodę- możemy wykorzystać muzykę https://www.youtube.com/watch?v=EFm-4TqDVGw
Wybieramy przedmioty, instrumenty, których dźwięk będzie odpowiedni do naśladowania zjawisk pogodowych.