14.04.2020 Słoneczka
Temat: Obserwujemy pogodę.
Ulewa- słuchanie wiersza.
Ptak się kuli pośród liści, mokną drzewa, mokną krzewy, a ja biegnę przez kałuże, a ja biegnę wśród ulewy…
Drży na deszczu pączek róży, mokną grusze i jabłonie, a ja biegnę przez kałuże, krople deszczu łapię w dłonie…
Kiście bzu zwiesiły głowy, mokra ziemia pachnie deszczem, a ja krzyczę prosto w chmury: – Padaj, deszczu! Padaj jeszcze!
Jaka pogoda została przedstawiona w wierszu? Opiszcie, które fragmenty wiersza potwierdzają wasze przypuszczenia. Możemy przekazać kilka ciekawostek na temat kwietniowych opadów. Ulewa to Ulewa to rodzaj mocnego deszczu. Deszcz jest najczęstszym rodzajem opadów powstającym z chmur i wracającym na ziemię w postaci kropelek. Maleńkie krople parującej wody unoszą się, łączą ze sobą, tworzą chmury. Stają się cięższe i spada deszcz. Może być drobny, zwany mżawką, lub wielki, gęsty, ulewny, o którym czasem mówi się „oberwanie chmury”. Gdy temperatura spadnie poniżej zera, pojawia się mróz, z chmur lecą zamarznięte kropelki, zamienione w sześcioramienne kryształki lodu, czyli śnieg. Mają one różne kształty: igiełek, gwiazdek albo śnieżynek. Natomiast podczas ładnej pogody może padać grad. To krople deszczu, które zamarzły w wielkiej, lodowatej chmurze, mają różną wielkość. Zatem opad atmosferyczny to woda, która spada z różnym natężeniem i pod różną postacią: deszczu, śniegu i gradu.
Można obejrzeć filmy na youtubie: https://www.youtube.com/watch?v=uZD8-5JoUXI
https://www.youtube.com/watch?v=UyjuC3w2tG0&t=6s
https://www.youtube.com/watch?v=h-Sue_2z5Uk
Wiosenny kalendarz pogod- założenie tygodniowego kalendarza pogody. Wyciągamy kartę nr 34 z wyprawki. Dzieci rozpoznają symbole pogody, przypominjym z dziećmi nazwy dni tygodnia. Porozmawiajmy jak należy się ubierać w zależności od pogody, wyjaśnijmy co oznacza ubiór ,,na cebulkę".
Rebusy pogodowe- zabawa fonetyczno-literowa. Rozkładamy na środku kartoniki z literami:
1) garnek, 2) rower, 3) ananas, 4) dywan;
druga koperta:1) rak, 2) okno, 3) sok, 4) auto; trzecia koperta:
1) wanna, 2) igła, 3) arbuz, 4) tulipan, 5) rakieta;
1) motyl, 2) gazeta, 3) łopata, 4) aparat. Zadaniem dzieci jest odczytanie rebusu fonetyczno-literowego. Przedszkolaki układają obrazki zgodnie z ich numeracją, nazywają je i wybrzmiewają głoski w nagłosie (głoski pierwsze w wyrazie). Następnie spośród rozsypanych kartoników z literami wybierają te odpowiadające głoskom i układają z nich wyraz zgodnie z kolejnością obrazków. Po ułożeniu liter odczytują nowe wyrazy: grad, rosa, wiatr, mgła.Pomocne mogą być obrazki w wyprawce 5-latka , karta nr 23 (1,2)
Wypełniamy kartę pracy nr 3 s.52 w celu utrwalenia symboli pogody.
4-latki
Karta pracy 3 str.38,39.
,,Deszczowa wiosna"- praca plastyczna, malowanie farbami, na mokrej powierzchni, wczesniej pomalowanej wodą.Malujemy drzewa, kwiaty, kolory będą się rozlewać i łączyć, tworząc ciekawe wzory.
Prosimy codziennie wypełniać kalendarz pogody w zależności od zaobserwowanych na zewnątrz zjawisk.
Miłej zabawy.