3.04.2020 Słoneczka
Temat: Mały ekolog.
Co byłoby, gdyby…? – zabawa słowna z wykorzystaniem techniki niedokończonych zdań. Rozpoczynamy wypowiedź, a dzieci podają pomysły na ich dokończenie, np. Gdybyśmy nie chronili przyrody, to… Gdyby wszyscy dbali o świat, to… Gdyby nie było lasów, to… Gdyby nie było zwierząt, to… Gdybyśmy nie sprzątali, to…
Wiem, co jest przedstawione na mapie – poszukajmy mapy Polski. Zadajemy dzieciom pytania , prosimy aby wskazały na mapie poszczególne miejsca: Czy wiecie, co to jest? Jaki to kraj? Jakie miasto jest stolicą Polski? W jakim mieście mieszkamy? Co jeszcze przedstawia mapa oprócz miejscowości? (rzeki, lasy, łąki).
Przyrodnicza familiada – konkurs z zagadkami. Zadajemy dzieciom pytania:
– Do śmietnika jakiego koloru wrzucamy szkło/ papier/plastik/ bioodpady?
– Co trzeba zrobić, żeby było czysto wokół nas?
– Co to jest postawa proekologiczna?
– Co to segregacja? Co to recykling?
– Jakim pojazdem są zabierane śmieci? Kim jest ładowacz nieczystości stałych?
– Gdzie wywozi się śmieci?
– Czego potrzebują rośliny do życia?
– Jak można oczyścić brudną wodę?
– Jak należy zachowywać się w lesie?
– Czego nie wolno robić nad rzeką?
– Jakie zwierzęta możemy spotkać na łące?
– Jak możemy dbać o przyrodę we własnym domu?
– Co możemy zobaczyć na mapie?
– Do czego możemy wykorzystać niepotrzebne śmieci?
Zawody ekologiczne – zawody sportowe. Teraz nadszedł czas na sprawdzenie, czy są sprawne fizycznie. Przykładowe konkurencje: – przeskok przez kałużę: dzieci przeskakują z z gazety na gazetę; – przechodzenie przez most: dzieci przechodzą stopa za stopą po rozłożonym sznurku; – slalom: dzieci przebiegają slalomem między rozstawionymi krzesłami, małymi zabawkami; – celny rzut: dzieci wrzucają piłkę do kosza.
Zanieczyszczona woda – zagadki wzrokowe i smakowe.Zadaniem jest rozpoznanie, co zostało wrzucone do wody: najpierw zagadka smakowa, później wzrokowa. Wlewamy do czterech misek wodę i wsypuje: pieprz, sól, cukier, kwasek cytrynowy. Dzieci określają jej smaku i odgadują, co było wsypane do wody. Następnie dzieci oglądają naczynia z wodą zanieczyszczoną: farbami, kawałkami papieru, piaskiem, olejem.Dzieci próbują odgadnąć, czym woda została zanieczyszczona.
Recykling – zabawa matematyczna i ćwiczenie grafomotoryczne na karcie pracy. Dzieci:
– przeliczają wszystkie pojemniki, – umieszczają pojemniki w obręczy w takim samym kolorze, – określają, czym różnią się poszczególne pojemniki (wielkością), – mówią, których pojemników jest więcej, których mniej, – określają, jaki rodzaj odpadów wrzucamy do pojemnika w danym kolorze. Kiedy wszystkie pojemniki są umieszczone we właściwych miejscach, dzieci sprawdzają, których pojemników jest najwięcej, a w których najmniej i o ile te zbiory się różnią. Następnie dzieci rysują jak najkrótszą drogę śmieciarki do wysypiska, tak aby mogła zabrać śmieci ze wszystkich pojemników i koszy. Liczą, ile jest małych i dużych koszy. Kontynuują liczenie – liczą płatki kwiatków oraz rybki i dokonują samooceny pracy. KP3 s. 44, 71, ołówki, kredki
4-latki:
Karta pracy s.50- posłuchaj wierszyka ,,Smieciarka" i rysuj.
Proponujemy trochę zabaw z guzikami. NAleży zgromadzić guziki w różnych wielkościach, kolorach, kształtach. Segregujemy guziki ze względu na którąś z cech np. posegreguj je według koloru, te z uchem, te z 2 dziurkami i 4 dziurkami. Po każdym zadaniu można je wspólnie przeliczyć, ile jest w danym zbiorze.
Guzikowe figury geometryczne-układamy figury z guzików, które ma ułożyć albo tylko powiedzieć, czy ma to być kwadrat, trójkąt, prostokąt.
Guzikowe pchełki- przygotowujemy 2 guziki, najlepiej płaskie. Zadanie polega na wykonaniu skoku guzika (naciskając jednym na drugi, aby jak najdalej skoczył) i mierzeniu, który skok był najdłuższy. Można zrobić zawody z domownikami. Można też poukładać obrazki lub nawlekać na żyłkę.
Życzymy udanej i wesołej zabawy.