Informacje Frydek

Nasze przedszkole jest otwarte w godzinach

7.00 – 16.00

 

Godziny posiłków:

śniadanie - 9.00

obiad - 12.00

podwieczorek - 14.00

2.04.2020 Słoneczka

Temat:Kodeks obrońcy przyrody.

 

 

Nasze uczucia- czytamy dzieciom krótkie scenki i zadajemy pytania:

Kto się źle zachował? Jak powinien się zachować? Dlaczego nie wolno w taki sposób się zachowywać?. Przykłady historyjek do odegrania: – Jaś przyniósł superzabawkę do przedszkola. Wszyscy chłopcy chcieli się nią bawić, ale Jaś nie chciał się nią podzielić. Nagle podbiegł Kuba i wyrwał zabawkę Jasiowi. Jaś się bardzo zdenerwował i zaczął płakać. – Ala była z Olą w parze. Miały zrobić projekt plastyczny. Obydwie miały świetne pomysły i każda chciała, żeby jej pomysł był zrealizowany. Bardzo się pokłóciły i Ola powiedziała przykre słowa Ali. – Dzieci wychodziły na spacer. Ania i Staś oraz Mikołaj i Basia bardzo się pokłócili, bo wszyscy chcieli być w pierwszej parze.

Proszę zwrócić uwagę dzieciom, że nie należy działać pod wpływem nieprzyjemnych emocji, szczególnie gdy to działanie mogłoby kogoś skrzywdzić. Dzieci zastanawiają się jakich rad udzieliłyby dzieciom z historyjek.

Idziemy na wycieczkę – ilustracja ruchowa do opowiadania. Odczytujemy list od Matki Natury- dzieci naśladują ruchem opowiadanie, które czytamy:

Drogie dzieci! Obserwuję Was od kilku dni.  Zauważyłam, że potraficie segregować śmieci. Wiecie również, kto je od was odbiera i gdzie trafiają. Potraficie też robić różne ciekawe eksperymenty! Bardzo dużo już się nauczyłyście, ale to nie wszystko. Wstańcie, załóżcie na siebie ubrania (dzieci wstają i udają, że się ubierają). Wybierzemy się w kilka miejsc, gdzie króluję. Maszerujemy powoli i spokojnie (idą w miejscu, podnosząc kolana). Nagle zaczęło padać. Szybko! Biegniemy, musimy się schronić przed deszczem! (biegną w miejscu, następnie kucają, trzymając ręce nad głowami).  O! Wychodzi słońce, możemy maszerować dalej. Wchodzimy do lasu, podziwiamy drzewa (przystają, rozglądając się po sali). Wiewiórka siedzi na gałęzi, spróbujcie jej dać orzeszka (wspinają się na palce). Maszerujemy dalej – doszliśmy na łąkę. Widzimy piękny kwiatek: schylamy się, aby go powąchać. Nieopodal widzę bociana, który odzywa się: kle, kle, kle. W trawie skacze żabka, odzywa się: kum, kum, kum. Maszerujemy dalej – doszliśmy nad rzekę: widać w niej ryby – są piękne! Próbujemy je nakarmić: udało się. Jesteśmy już zmęczeni, pora wracać do przedszkola. Maszerujemy bardzo powoli. Jesteśmy na miejscu, zdejmujemy płaszcze i buty, kładziemy się i odpoczywamy (kładą się na dywanie i zamykają oczy).

Zadajemy pytania do tekstu: Gdzie zabrała nas Matka Natura na wycieczkę? Co zobaczyliśmy w tych miejscach?.

Jak należy zachować się w tych miejscach:

– Las jest miejscem życia wielu ptaków, zwierząt i roślin. Drzewa pobierają zanieczyszczenia z powietrza, w zamian dając tlen, który jest potrzebny do oddychania. Z nich mamy też drewno i papier. W lesie można nazbierać jagód i jadalnych grzybów. W lesie nie wolno: łamać gałęzi, rozpalać ognisk, płoszyć zwierząt, śmiecić, hałasować.

– Rzeka jest miejscem zamieszkania ryb i źródłem wody pitnej, tylko trzeba ją oczyścić. Nad rzeką nie wolno: wrzucać śmieci do wody, brudzić wody w inny sposób, kąpać się, gdy jest to zabronione, hałasować.

– Łąka jest miejscem życia wielu roślin i zwierząt. Na łące nie wolno: zrywać kwiatów chronionych, śmiecić, hałasować, niszczyć trawy.

– Dom jest miejscem naszego życia. W domu powinniśmy: oszczędzać energię elektryczną (gasić światło,wyłączać telewizor), segregować śmieci, zakręcać wodę).

Ekologiczne zachowanie – zabawa edukacyjna z kartą pracy.Dzieci opowiadają, jak w inny sposób można chronić przyrodę. Na koniec rysują po śladzie kosze na śmieci.  KP3  s. 45, kredki

Dodatkowa karta pracy z teczki- format A3.

Karta nr 12 z teczki- 5latki

Dźwięki wody – zabawy muzyczne, tworzenie dźwięków. Na stole są umieszczone różne przedmioty do przelewania wody. Prosimy dzieci, aby po kolei spróbowały przelać wodę i wsłuchać się, jaki dźwięk wydaje woda, kiedy jest przelewana: szybko, wolno, do szklanego pojemnika, do plastikowego pojemnika, z kubeczka do kubeczka, z kubeczka do kubeczka za pomocą łyżeczki.

Dźwięki natury – zabawa ortofoniczna Zadajemy pytania: Jakie dźwięki może wydawać woda? (kap, kap; plum,plum; plusk, plusk, chlup, chlup); Jakie dźwięki może wydawać powietrze? (szszsz, gwizdanie). Dzieci naśladują dźwięki przyrody.

4-latki proponujemy też zadanie grafomoryczne z teczki, Kosmiczna podróż- rysują po śladzie, a potem kolorują, bądź malują lub ozdabiają w dowolny sposób.

ƒŚmieci inaczej – projekt plastyczno-techniczny. Proponujemy, aby każde dziecko wymyśliło sobie, co wytworzy z surowców wtórnych. Motywem przewodnim prac jest ochrona przyrody. Gdyby dzieci miały problem, nauczyciel może podpowiedzieć, co można zrobić z surowców wtórnych.Wykorzystujemy: rolki po papierze, wytłoczki  do jajek, korki, butelki plastikowe, nożyczki, klej typu wikol, blok techniczny, wycinanki, farby plakatowe, bibuła

Proponujemy również Państwu zabawy ruchowe z wykorzystaniem gazet, - możemy podrzucać, dmuchać, przeskakiwać jak przez kałuże, uderzać dłonią - deszczyk, zwinąć w rulon i tyczyć, popychać głową z jednej strony dywanu na druga, dmuchać kulkę przez słomke.

Życzymy udanej zabawy.

Zachęcamy do oglądania programu na TVP 2 ,,Wesoła nauka", a także słuchania bajek np. ze strony https://www.bajkowisko.pl/