Informacje Frydek

Nasze przedszkole jest otwarte w godzinach

7.00 – 16.00

 

Godziny posiłków:

śniadanie - 9.00

obiad - 12.00

podwieczorek - 14.00

31.03.2020 Krasnoludki

Temat: Skąd się biorą śmieci?

 

 

,,Trzy kolory"- zabawa , potrzebujemy kartek w trzech kolorach jako podkładki. Zadajemy polecenie- poszukaj przedmiotów  w domu w tym samym kolorze.

Posłuchajcie kochani wiersza A.Frączek ,,Pojemniki"

Pojemniki Patrz! Pojemniki w kolorach tęczy! Słyszysz? W zielonym chyba coś brzęczy… Co to takiego? Szklane butelki, stłuczony spodek i słoik wielki.
Żółty pojemnik skrzypi i trzeszczy, aż od tych dźwięków dostaję dreszczy… Co się ukryło w tym pojemniku? Tubki i kubki, tuzin guzików, stary abażur… wszystko z plastiku!
Trzeci pojemnik szumi, szeleści… Muszę zobaczyć, co się w nim mieści… Karton po butach, notesik w kwiatki, i zabazgrany blok bez okładki, sterta czasopism, stosik folderów, bilet do kina… wszystko z papieru!
Trzy pojemniki w kolorach tęczy – każdy coś trzeszczy, szumi lub brzęczy… O czym tak gwarzą? Nadstawiam ucha, może coś uda mi się podsłuchać…
Brzy… Trzrzrz… Szyyy… Już wiem! Rozumiem! Mówią: „N I E Ł A D N I E” wyrzucać śmieci tak jak popadnie! Trzeba je najpierw posegregować. Wtedy nam będą lepiej smakować.”

Możemy się pobawić w segregowanie śmieci- oznaczamy pojemniki kolorami- żółty, niebieski, zielony jak w wierszu. Przygotowujemy worek ze śmieciami wymieszanymi- papier, plastik, szkło. Puszczamy muzykę , segregujemy śmieci do odpowiednich pojemników.

Posłuchajcie wiersza ,,Przedstawienie" M.Strzałkowskiej

Przedstawienie W klasie wielkie poruszenie. Występują dziś na scenie Ala, Ola, Ewa, Basia, Kuba, Kazio, Staś i Kasia… – Na odpady nie ma rady. Nie schowamy do szuflady gór odpadów oraz śmieci. – Wiedzą o tym nawet dzieci! Na odpady nie ma rady, lecz nie płaczmy, bez przesady aby na to coś zaradzić trzeba z głową je gromadzić. – Segregujmy je dokładnie zamiast wrzucać jak popadnie. – I od dzisiaj śmiećmy z głową, nowocześnie, postępowo! Czyś jest biedny, czy bogaty, kładź oddzielnie szkło i szmaty, i przedmioty metalowe, i odpady plastikowe. – Recyklingu dobre duszki prędko zrobią z puszek puszki, buteleczki z buteleczek, pudełeczka z pudełeczek… – A ze szmat, z makulatury – pism i książek całe góry! – Niech się wreszcie normą stanie wtórne wykorzystywanie! Jaś brwi zmarszczył, myśli, myśli… – Kupmy koszyk na ogryzki!Próbę recyklingu zróbmy i na jabłka je przeróbmy!

Możemy zadać dziecku pytania do wysłuchanego tekstu:

Co to znaczy śmiecić nowocześnie i postępowo? Dlaczego trzeba segregować śmieci? Z jakich materiałów możemy jeszcze raz skorzystać? Jak to zrobić? Czy recyklingiem naprawdę zajmują się dobre duszki? Do czego są potrzebne śmieciarki? Co się może stać, jeśli śmieciarki przestaną przyjeżdżać po śmieci?Porozmawiajmy z dzięcmi na temat segregowania śmieci, . Zwróćmy uwagę kochani rodzice, jak ważne to jest dla naszego zdrowia i życia. Wytłumaczyć, co to znaczy śmiecić postępowo, a jakich śmieci możemy używac wtórnie.

4-latki Karta pracy str.30 i 31-potrzebne będą kredki.

Możemy sie pobawić w rzucanie do kosza kulek wykonanych ze starych gazet. Pamiętajmy, że to papier to materiał wtórny i nie mieszamy go z innymi śmieciami.

Propozycja dla wszystkich dzieci. Wykonaj z mamą , tatą  ,,Śmieciowego potwora"- zachęcamy do wykorzystania plastikowych butelek, kubeczków po jogurtach, papierowych rolek, gazet, guzików, zdekompletowanych puzzli., itp.

Niech każdy potwór otrzyma nazwę, zróbmy mu zdjęcie.

Możemy obejrzeć bajkę ekologiczną https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs

Życzymy udanej zabawy i pozdrawiamy.