30.03.2020 Słoneczka
Temat: Potrafimy segregować śmieci.
- Słuchanie opowiadania G.Kasdepke połączone z rozmową kierowaną (ćwiczenie koncentracji uwagi podczas czytanego tekstu i umiejętności odpowiedzi „na temat”)
,,Śmiecenie"
Babcia Joasia trochę się obawiała zabrać Kubę i Bubę do kina- bo też dobrze wiedziała, do czego są zdolne jej drogie wnuczęta. Ale pan Waldemar nalegał ; wkrótce miał zostać mężem babci Joasi i bardzo chciał zaprzyjaźnić się z bliźniakami. Dlatego w ostatni wieczór ruszyli całą czwórką na film. Mimo początkowych obaw babci Joasi, Kuba i Buba zachowywali się nadzwyczaj przyzwoicie; powiedzieli „dzień dobry”, podziękowali za zaproszenie, nie hałasowali, nie bili się, nie kłócili, byli ładnie i czysto ubrani- innymi słowy: „Nie te dzieci!”…
– Przeczytaliście do końca podręcznik dobrych manier? – szepnęła babcia, zdziwiona, że Kuba i Buba nie szeleszczą nawet za bardzo papierkami od słodyczy.
– Prawie – odszepnął Kuba. – Jesteśmy kulturalni do litery „s”…
– Jak to? – zdziwiła się babcia Joasia.
Siedzący z tyłu ludzie syknęli niecierpliwie.
– Znamy wszystkie hasła od litery „a” do litery „s” – wyjaśniła szeptem Buba. – Czyli od „autograf” do „sztućce”…
– No, no…- zdziwiła się babcia Joasia.
Jeszcze bardziej była zdziwiona, gdy w kinie zapaliło się światło.
– A o śmieceniu nic tam nie było?…- jęknęła, patrząc na walające się u stup Kuby i Buby papierki od słodyczy.
– No co ty, babciu?! – Kuba spojrzał na nią ze zdumieniem. – Nie znasz alfabetu?!
– Właśnie poparła go Buba.- „Śmiecenie” jest dopiero na literę „ś”!…
Grzegorz Kasdepke „Śmiecenie”
Kto był głównym bohaterem opowiadania? W jakie miejsce wybrali się bohaterowie? Jak Kuba i Buba zachowywali się w kinie? Co niewłaściwego zrobili? Jak powinni się zachować? Czy wiecie, dlaczego nie można śmiecić? Co by się stało, gdyby ludzie po sobie nie sprzątali?.
Co do czego wrzucamy? – burza mózgów, klasyfikacja jakościowa. Kładziemy worki na śmieci w jednym rogu, a w drugim, np. na tacy lub w koszu, zmieszane różne śmieci. Następnie zadajemy pytania: Do którego worka wrzucimy butelkę plastikową? Do którego worka włożymy pojemnik szklany? Do którego worka włożymy papier? A do którego obierki?.
Ułóż to, co ja – zabawa matematyczna, układanie rytmów. Dajemy każdemu dziecku kolorowe zakrętki i układa różne rytmy, np. jedna zakrętka, odstęp, dwie zakrętki; zakrętka czerwona, zakrętka niebieska. Zadaniem dzieci jest ułożenie rytmu według wzoru.
Kula z papieru – zabawa ruchowa z elementem rzutu. Dziecko robi trzy papierowe kule i próbuje trafić nimi do kosza. Dziecko, które trafi do kosza, za każdy rzut jest nagradzane brawami.
Pojemniki na śmieci – zabawa edukacyjna z kartą pracy. Dzieci rysują po śladzie pojemniki na śmieci. Następnie wklejają naklejki śmieci na właściwych pojemnikach. Środki dydaktyczne: KP3 s. 41, ołówki.
Karty pracy 4-latki nr 3 str.30 i 31!!
A na zakończenie proponujemy piosenkę ,,Nasza planeta"- do tańca można wykorzystać bibule kolorową lub tasiemkę.
https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I
Można zobaczyć z dziećmi bajkę proekologiczną.
https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k