16.04.2021 Słoneczka
Drodzy Rodzice!
Przedstawiamy propozycje zabaw na dziś.
Dzień piąty: Nasze rady na odpady.
Pomoce do przygotowania przez rodziców w domu: pudełko wypełnione różnymi opakowaniami po produktach spożywczych (butelki, puszki, rolki po papierze toaletowym, kubeczki po serkach, szklana butelka itp.), zdjęcia pojemników do segregowania odpadów, 3 reklamówki oznaczono kolorami (żółtym, niebieskim, zielonym), baterie, ubrania, obierka od ziemniaka.
-
Zabawa dydaktyczna – Segregujemy opakowania.
Rodzic prezentuje dziecku pudełko wypełnione różnymi opakowaniami: papierowymi, szklanymi, aluminiowymi i plastikowymi. Dziecko ogląda opakowania i segreguje je według materiału, z jakiego zostały wykonane.
-
Zabawa dydaktyczna – Kolorowe pojemniki.
Rodzic mówi dziecku, że dziś będą bawić się w ekologów i wyjaśnia dziecku znaczenie tego słowa:
Ekolog to specjalista w dziedzinie ochrony przyrody. To osoba, która żyje w zgodzie z naturą, dba o środowisko, o zużycie wody i energii, segreguje odpady.
Rodzic zaprasza dziecko do zabawy, podczas której pozna nowy sposób chronienia przyrody – segregowanie odpadów. Prezentuje dziecku zdjęcie pojemników, których
używa się do segregowania odpadów i wyjaśnia jakie odpady należy do nich wkładać:
- Do żółtego kosza wyrzucamy metale i tworzywa sztuczne,
- Do zielonego kosza wrzucamy szkło,
- Do niebieskiego pojemnika wkładamy papier.
Rodzic tłumaczy dziecku, że segregowanie odpadów jest bardzo ważne, ponieważ możemy je ponownie przetworzyć, czyli ponownie wykorzystać. W ten sposób
sprawimy, że na Ziemi będzie mniej śmieci.
Proces ponownego przetwarzania odpadów nazywamy recyklingiem.
-
Zabawa dydaktyczna – Segregujemy odpady.
Rodzic rozsypuje na podłodze pudełko z odpadami i umieszcza na środku 3 reklamówki oznaczone kolorami – niebieskim, zielonym i żółtym. Prosi dziecko, aby po kolei
zbierało przedmioty z podłogi i wkładało je do torby oznaczonej odpowiednim kolorem (żółtym – plastik i metal, zielonym – szkło, niebieskim – papier).
-
Zabawa dydaktyczna – Co zrobić z tymi przedmiotami?
Rodzic prezentuje dziecku inne odpady, których nie można wrzucić do żadnej z reklamówek (pojemników) – baterie, ubrania, obierki ziemniaka. Wspólnie zastanawiają
się, co należy zrobić z takimi śmieciami. Rodzic informuje dziecko, że:
- stare ubrania wrzuca się do pojemników na niepotrzebną odzież,
- baterie należy odnieść do punktu odbioru sprzętu elektrycznego i elektronicznego i do specjalnych pojemników w wyznaczonych miejscach,
- obierki ziemniaka i ogryzki od jabłka to odpady biodegradowalne − można zrobić z nich nawóz. Wrzucamy ich do specjalnych pojemników lub zakopujemy w ogrodzie.
5. Zabawa ruchowa – Wyrzuć śmieci!
Dziecko maszeruje po pokoju w różnych kierunkach. Co kilka kroków wykonuje skłon i naśladuje wyrzucanie śmieci.
6. Praca plastyczna – Zabawka z recyklingu.
Rodzic stawia na stole pudełko wypełnione różnymi opakowaniami po produktach spożywczych (butelki, puszki, rolki po papierze toaletowym, kubeczki po serkach,
szklana butelka itp. Zadaniem dziecka jest połączenie dostępnych materiałów i zaprojektowanie własnej zabawki zbudowanej z odpadów. Elementy należy łączyć taśmą
klejącą lub sznurkiem. Po skonstruowaniu zabawki należy ją ozdobić np. pomalować farbami.
Propozucje: